1) Buďte na pripravení na celý proces duševne
Je dôležité aby ste konfrontovali svojich zákazníkov a boli pripravení na to, že budú mať všetky druhy výhovoriek. Aj napriek nepriaznivej situácii ale zachovajte priateľský, pevný a profesionálny prístup. Ak sa vám ani v tom prípade nepodarí uspieť a nie ste dobrý vo vyjednávaní poverte prácou niektorého zo svojich kolegov o ktorom viete, že je skúsenejší.
2) Riešte problémy včas
Príliš veľa malých podnikateľov nesleduje či sú už faktúry po dátume splatnosti z rozličných dôvodov. Napríklad aj preto, že nechcú byť konfrontovaní alebo nechcú uraziť zákazníkov alebo sú len zaneprázdnení a nemajú čas sledovať pohľadávky.
Prvý krok:kontrolujte svoj účtovný softvér na kontrolu pohľadávok aspoň raz týždenne.
Druhý krok:vytvorte systém na sledovanie platieb, ktoré sú v oneskorení 3 dni, týždeň, 15 dní,
30 dní, 45 dní a viac a držte sa ho.
3) Posielanie upomienok
Písmená sú zdvorilým spôsobom ako pripomenúť zákazníkom platby, ktoré by mohli prehliadnuť (je dobré odoslať upomienky niekoľko dní predtým než vyprší dátum splatnosti).
Vytvorte štandardný formulár, ktorý môžete použiť v každej podobnej situácii. Tým, že bude formálny, zákazníci celú záležitosť pravdepodobne nebudú brať osobne. List ukončite s tým, že od klienta chcete jeho vyjadrenie, tým vznikne priestor na diskusiu a on sa nebude cítiť zatlačený do kúta.
4) Telefonický hovor
Ak už uplynulo 30 dní po dátume splatnosti faktúry a nebola žiadna odozva od vášho klienta ani ste nedostali platbu je najvyšší čas mu zavolať. Telefonické hovory sa spravidla ťažšie ignorujú ako listy a toto tiež môže podnietiť klienta k tomu aby faktúru splatil.
5) Neohrozujte klienta ani nevnášajte do komunikácie hnev
Vaším jediným cieľom je zistiť situáciu okolo platieb a vyriešiť problém nech sa už týka čohokoľvek. Ak je klient v platobnej neschopnosti alebo ťažkej situácii skúste sa dohodnúť na splátkach, ktoré budú kompromisom pre obe strany.
V závislosti od vašej pôvodnej dohody je tiež možné účtovať úroky alebo oneskorené poplatky. Ak je však pre klienta vôbec ťažké zaplatiť celú sumu dobre zvážte svoj zámer.
Ak ste vyskúšali všetkých 5 predchádzajúcich tipov a aj tak ste neuspeli potom už neostáva nič iné len podniknúť právne kroky.